بهسود و جاغوری


گرچند از ولایت شدن جاغوری همه خرسندیم؛ اما آنچه را که میتوان مایه نگرانی دانست، به تاخیر اندازی ولایت شدن بهسود است.
به این دلیل که ولسوالی ها و مناطقی که مدغم این ولایت تازه تاسیس شده خواهند شد جغرافیای ولایت بهسود را تحت تاثیر قرار میدهد. بطور نمونه ولسوالی ناهور با داشتن مناطق وسیع که از لحاظ قومی، ارتباطی، موقعیتی و زبانی نزدیکی بیشتری به بهسود دارد؛ اگر از بدنه غزنی جدا و به ولایت جاغوری ادغام شود (بصورت حتم می شود)، بهسود برای واجدالشرایط شدن به ولایت یک قدم به عقب برخواهد داشت. مناطق جرغی، بورجیگی، خوات و... از جمله مناطقی اند که نظر به دلایل فوق باید جز بدنه ولایت بهسود شوند تا جاغوری.
از آنجایی که تقسیمات واحد های اداری نظر به اقوام ساکن در جغرافیای مشخص صورت میگیرد؛ بنآ جدا کردن خوات، جرغی و برجیگی از بدنه بهسود (میدان وردک) در تشکیلات غزنی و ناهور توسط حکام پیشین در ذات خود جفای بزرگی در حق ساکنین این مناطق بوده است. اقوام این نواحی که با ولایت شدن بهسود دوباره فرصت یکجا شدن را داشتند، در تقسیمات واحد های اداری و با ایجاد ولایت جاغوری این شانس را از دست دادند.
در کنار آن، ارازی بزرگی که قرار بود در تشکیل ولایت بهسود جزب و گسترش قابل ملاحظه ی انجام شود، از دست رفته و تنها امیدی که میتوان بدان دل خوش کرد، دیوار لرزانیست که با ایجاد ولایت بهسود مناطق متذکره از بدنه ولایت جاغوری برداشته و به دیوار بهسود برچسپ داده شود که آنهم کمتر از جو لغمان نیست.
در فرجام: وارد شدن بهسود و جاغوری در تشکیلات واحد های اداری حکومت حق مسلم ساکنین این مناطق است و با ولایت شدن این دو منجمله بهسود هیچ مشکلی به مردمان محروم این دو سرزمین جز رفاع و باز شدن پنجره ی امکانات چیز دیگری به بار نمیاید، پس امید آن میرود تا در همبستگی و وحدت مان کوشا باشیم تا به حقوق پامال شده خویش برسیم.

محبی

نظرات