پیدایش سینما در افغانستان :



با روی کار امدن امیر امان الله شاه غازی و شکست انگلیس از افغانستان . امیر برای روابط دوستانه عازم اروپا می شود . با توجه جهان غرب به تمدن و دست یافتن انها تا اندازه ی ، خصوصن علاقه که به هنر بوجود امده بود امیر را تحت تاثیر خود قرار داد . که در نتیجه
امیر بعد از برگشت از غرب تعدادی از فلم ها و پروجکتور را همراه خود به افغانستان می اورد و در جاهای تفریحی این فلم ها به نمایش گذاشته می شود تا مردم را از پیش رفت و تمدن جهان غرب اگاه سازد .





اولین محل نمایش فلم در افغانستان :





در سال 1301 الی 1303 برای اولین بار در پغمان محلی بنام " سینما تیاتر" ایجاد شد . که با فروپاشی دولت امیر امان الله خان در این محل فقط تیاتر به نمایش گذاشته می شد و سینما به فراموشی سپرده شد .




اولین فلم افغانی :





" عشق و دوستی " اولین فلم مشترک افغان هند در لاهور هند دیروزی و لاهور پاکستان امروزی توسط شرکت فلم سازی " شور" هندی ساخته شد هر چند فلم نامه ان توسط یکی از افغان ها بنام " عبدالرشید لطیفی " نوشته شده و نقش کرکتر های مرکزی را نیز تمام از کرکتر های افغانی استفاده شده ولی مخارج و هزینه ان توسط شرکت شور هند تمویل گردید . و مصارف رفت و برگشت کرکتر ها افغانی ان توسط دولت افغانستان پرداخته شد. هر چند زمان ساخت این فلم به درازی کشید ولی با موفقعیت ساخته شد . وقتی فلم رابه افغانستان اروده و به نمایش گذاشته شد . چون فرهنگ فلم با فرهنگ افغانی چندان خانایی نداشت ، بدین صورت با استقبال سرد مردم روبرو شد . و استقبال انچنانی از طرف مردم صورت نگرفت.




وسایل تخنیکی :





در دهه چهل فقط یک پایه کمره 35 ملی متری اورده شده بود که ان هم فقط از کارکردهای دولت وقت تصویر گرفته می شد ، و مخصوص دربار بود تا به دست رس هنر مندان فلم ساز





دومین فلم افغانی :






در اوایل دهه چهل شخصی بنام فیض محمد " خیرزاده " که تحصیلات سینمایی خود را در خارج از کشوربه پایان رسانیده کوشش کرد تا هنر سینما را در قالب وزارت اطلاعات و فرهنگ جایگزین کند و یک فلم نامه هم نوشته بنام " مانند عقاب "
این فلم نامه مستند گونه که در دو قسمت نوشته شده بود در قسمت اول در باره فرهنگ و عنعنات کشور پرداخته و در قسمت دوم ان یک طفل افغان کوشش کرده تا به جشن استقلال کشور خود را اماده سازد و بتواند این جشن را از نزدیک ببیند . این فلم که در سال 1343 کار خود را به پایان رسانید در همین سال به نماش گذاشته شد . نظر به فلم گذشته افغانی که با دل سردی مردم به ان فلم روبرو شده بود ولی این فلم برعکس با تشویق و استقبال مردم روبرو شد . با ساخته شدن این فلم ارتباطات سینما گران غرب با افغان فلم بهتر شد و بلاخره اخرین فلم در دهه چهل ( 1349 ) بنام " ملاقات با مردان برجسته " ساخته شد و همچنین در اوایل دهه پنجاه یک گروپ از جوانان سینما گر امریکایی وارد افغانستان شد و یک فلمی را با همکاری افغان فلم ساخت . این فلم که بنام " انسان شناسی " به کامره مینی طوریالی شفیعی اولین فلم افغان امریکا ساخته شد در این فلم از کرکتر های افغانی نیز استفاده شد . همچنین در دهه پنجاه یک فلم از سینما هند در افغانستان ساخته می شود که در ان فلم از فرهنگ بزکشی افغان ها نمایش داده شده و قادر فرخ توانسته در این فلم نقش نمای دور کرکتر مرکزی فلم را بازی کند .

نظرات

  1. خوب هست فقط مطالب را بیشتر و همچنین جذاب تر لطفا تشکر از ایران

    پاسخحذف
  2. دنبال چند شبکه خوب می گردم تا در رابطه با هنر دوبله همکاری کنم اگه سراغ داری خبرم کن ممنون.
    nz_h7@yahoo.com

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام خدمت شمامن یک مسوول یک پرودکشن هستم که در آنجا بیشتر به دبله فلم و سریال پرداخته میشود .مه منظور شما را نگرفتم.

      حذف
  3. با سلام و عرض خیر مقدم.
    بنده یک نوجوان افغان هستم که در خارج از افغانستان متولد شده.
    و علاقه ی زیادی به آشنایی با وضعیت سینمای افغانستان نیز دارم.
    اما نمی دانم چه کار باید کرد.
    لطفاً مرا در این راستا راهنمایی کنید.
    با تشکر فراوان دوستدار شما علی اکبر قنبری.

    پاسخحذف

ارسال یک نظر