یک گام دیگر به سوی تمدن





چراغ رهنمای ترافیکی در چهار راهی های شهر کابل از چند روز بدین سو فعال گردیده است .




چراغ رهنمای ترافیکی برای عبور و مرور عراده جاد برای جلو گیری از تصادمات ترافیکی در دیگر


کشور ها وجود دارد ، حال در شهر کابل نیزفعال گردیده.




چند روز می شود که در سر هر چهار راهی شهر کابل چراغ رهنما ترافیک نصب و به بهره برداری گذاشته شده.



به گفته مسولین این دومین باری است که چراغ های رهنما ترافیکی فعال شده . بار اول چند سال پیش ، ما کوشش کردیم تا این چراغ ها را فعال نماییم ، ولی نسبت نبود برق کافی در شهر، باعث پرچوی این چراغ ها تا بحال گردیده بود و ما نمی توانستیم از ان استفاده کنیم . اما با وارد کردن انرژی برق از کشور ازبکستان مشکل ما از کمبود برق نثبتن برطرف شده و حال ما می توانیم از این برق در پهلوی دیگر نیازمندی ها به روشن نگه داشتن چراغ های رهنما استفاده کنیم .



همچنین مردم شهر کابل نیز از این اقدام دولت اسقبال کرده و می گوییند ، پیش از این که این چراغ ها نبود اژدهام ترافیکی بیشتر بوده وبرای عبور از جاده های پرازدهام به مشکل مواجه می شدند ، ولی حالا که این چراغ ها فعال شده می توانند از پرازدهام ترین جاده به راحتی عبور کنند. در پهلوی مردم پیاده رو، تعدادی از درایوران شهر نیز با فعال شدن چراغ های رهنمای ترافیکی راضی بوده و می گویند :



در سابق بجای این چراغ ها تعدادی زیادی از ترافیک ها در سر هر چهار راه حضور داشتند و بعضی از این ترافیک ها بجای خدمت و بهبودی جاده ها به بهانه های زیاد مزاحم درایوان می شدند و از انها پول می گرفتند .



ولی حال که این چراغ ها فعال شده ، از این نوع مشکلات خلاصی یافته و هر موتر مطابق به زمان تعین شده می توانند به راحتی در جاده ها عبور و مرور کنند .
اما تعداد دیگری از درایوران عراده جات این کار را غیر تخنیکی خوانده و می گوییند . در دیگر کشور ها چهارراه ها بصورت معیاری ساخته شده و مدت زمان توقف و باز شدن راه توسط این چراغ ها با مسیریک جاده تا به چهار راه دیگر ارتباط دارد ولی این چراغ ها نه به فاصله بین دو چارراه ارتباط دارد و نه فاصله بین هر چهارراه با این چراغ ها ساخته شده .به گونه مثال یک موتر وقتی از یک چار راه عبود می کند در چهار راه دیگر هم برایش باز است و همچنین چهار راه بعدی . ولی یک موتر دیگر وقتی به سر هر چهار راه میرسد باید مدت زمان معینه را توقف کند . پس این چراغ های بجای سهولت ، خود یک مشکل عمده را به بار آورده است .



هر چند این چراغ ها هنوز هم در بعضی از چهارراه ها یا نصب نشده و یا اگر هم که نصب شده فعال نمی باشد . ولی باز هم یک گام دیگر بسوی بهبودی شهر کابل به حساب میاید . و این که تا چه اندازه سهولت و یا مشکل به بار می آورد بعد ها دیده خواهد شد .

نظرات

ارسال یک نظر