ماهی را هروقت از آب بگیری معلم خریده نمی تواند



نخست روزمعلم را به معلم و رهنمای بشریت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و بعدن به تمام معلمین افغانستان تبریک می گویم



" هر وقت ماهی را از آب بگیری مامور خریده نمی تواند . "

این مثال برگرفته شده از مثال قدیمی است که ما آنرا این گونه می گوییم
" هر وقت ماهی را از آب بگیری تازه است "
اما برگردان آن که برای مامورین ساخته شده بهتر صدق می کند. چون بعضی وقت ها پیش می آید که ماهی ی در دریا مرده باشد و فاصد شده باشد پس تازه نیست ولی در باره مامور به راستی که هر وقت ماهی را از آب بگیری مامور خریده نمی تواند و این که چرا ؟ شاید شما از من بهتر بدانید . چون معاشی که از طرف دولت به مامور داده می شود ( چه در حال و یا گذشته ) مخارج روزمره آنها را به سختی جواب گو بوده و از خریداری بیشترین خوراکی های قیمتی محروم هستند و ماهی هم جزی از این خوراکی ها به حساب می آید .

اما در پهلوی مامورین و معاش اندک شان در زمان فعلی ریکارد مامورین را معلمین مکاتب شکستانده اند .

در جامعه که بیشترین نفوس شان بی سواد است و ضرورت مبرمی به معلم و آموزگاردارند ، ولی متاسفانه کمترین توجهی به این قشر از جامعه توسط دولت و مسولین صورت می گیرید .

امروز سوم جوزا مطابق است با روز معلم . روزی که معلم برای چند لحظه از فکردرس دادن و صدا های غالمغال شاگردان در امان است . هر معلم با رسیدن این روز به یاد ماندنی خوشحال شده . با دیگر معلمین در مدیرت و یا اداره مکتب گرد هم جمع می شوند و با رسیدن شاگردان هر معلم به صنف های شاگردان رفته ، و شاگردان ، تحایفی به معلمین خود میدهند و با خودخوراکی های می آورند تا باهم میله (پارتی) بگیرند . تحایف که توسط شاگردان برای قدر دانی از استادن شان صورت می گیرد عبارت است ازیک دسته گل پلاستیکی و یا تازه یا بعضی از لوازم ارزان قیمت. و در سال های دهه شصت اغلبآ شاگردان با دادن یک پوستکارت ( عکس زیبایی از اکتور های بالیود ) با مقداری هم گل پاشان که به سرو صورت استادان میپاشیدن بود . این است تحفته ، و روز معلم .
اما مامور که هیچ روز هم ندارد و هیچ گاه کسی حاظر نیست که یک شاخه گل پلاستیکی بازاری (کم کیفیت ) هم به یک مامور بیاوند .

مامورین دولتی که در این سال های اخیر به جلادان دولتی و ظالمانو پیسه خوران مشهور شده اند آنها از مردم تحفه در یک روز ویا یک زمان معینی نمی خواهند . وقتی تحفه می خواهد که ورق عریضه تان روی میزش قرار گیرد . در شهری که با بیشتر از پنج ملیون نفوس دارد حتمن در روز بیش از ده ها نفر مجبورند پیش روی میز یکی و یا چند ی ازمامورین دولتی ایستاده شده و درخواست انجام کارشان را نمایند . پس همه روز، روز مامور است .
در نتیجه، ماهم دیگر نمی گوییم
" ماهی را هر وقت از آب بگیری مامور خریده نمی توند "
بلکه می گوییم
" ماهی را هروقت از آب بگیری معلم خریده نمی تواند ."

نظرات