رادیو سلام وطندار ترببیون ازاد برای جوانان و نو جوانان افغان:

صدای جوانان در سلام وطندار :
این صدا های تعدادی از جوانان و نو جوانان افغان است که از طریق نشرات رادیو سلام وطندار منتشر می گردد.
جمعی از جوانان ونو جوانان افغان که تعداد آنها به بیشتر از 20 نفر می رسد ، در سلام وطندار آموزش دا ده شده اند .
این جوانان و نو جوانان که بین سنین 14 الی 20 و از طبقه اناث و ذکور میباشند ، اولین باریست که به ابتکار رادیو سلام وطندار به یک رسانه راه یافته اند .رادیو سلام وطندار فرصت انرا فراهم ساخته که در پهلوی اموزش کار رسانه ای عقاید و خواسته های شان را به گوش مردم شان برسانند .
سه دهه جنگ و محرومیت تاثیر مبرمی به روان مردم افغانستان گذاشته . در پهلوی دیگر محرومیت ها ارج نگذاشتن به مقام جوانان ونوجوانان و نادیده گرفتن انها به فقاید و نظریات شان است .
تعداد جوانانی که در سلام وطندار جمع شده اند نیز از این محرومیت مبرا نبود با در نظر داشت قرن علم و تکنالوژی حتی بعضی از این جوانان هیچ گونه دسترسی به کمپیوتر و انترنیت نداشته و این محرومیت به روان انها تاثیر منفی گذاشته و اعتماد به نفس انها را نیز ضعیف می سازد . این ضعف باعث شده تا جرأت آنرا در اوایل نداشته باشند تا با یک شخص عادی مصاحبه کنند و یا شخصی را ودار بسازند تا با انها همکلام شوند و به سوالات شان پاسخ بگویند . در حاشیه نگه داشتن انها باعث شده که حتی نتوانند عقاید شا ن را بیان کنند .
با در نظر داشت این همه مشکلات ها و محرومیت ها شوق و علاقه که به رسانه و منتشرشدن عقاید شان و همچنین پیشرفت و ترقی دارند ، از راه های دو و بامشکلات تراسپورتی و دیگر مشکلات ، خصوصاً طبقه اناث باز هم انان را وار میدارد تا جسورانه به پیش بروند ؛ عشق ورزیدن به ترقی باعث پیروزی شان می شود .
آنچه ما از این جوانان و نو جوانان اوختیم ا ین است که آنها با تمام محرومیت ها و مشکلاتی که متقبل شده اند باز هم میتوانند مانند دیگر جوانان جهان ترقی کننند ، پیش رفت کنند و مصدر خدمت به مردم شان و جهانیات شوند . و این برمیگردد به فرصت دادن و همکاری بزرگان و مسئولین مان . اگر بزرگان و مسئولین مان دست جوانان و نو جوانان مان را بگیرند ، آنها با دل پاک و بدون هیچ گونه تبعیض و با عشق و علاقه ی که دارند به بالاترین قلعه های ترقی و پیروزی میرسند .
نیروی جوانی انان ، ضامن پیروزی شان است .

شروع برنامه :در شروع برنامه تعدادی ازجوانان علاقه مند در سلام وطندار جمع شده بودند ، با افگار مختلف و خواسته های مختلف ، بعضی برای امتیازات مالی ، بعضی ها بخاطر امتیازات معنوی و بعضی ها هم برای سپری نمودن وقت های اضافی . که از این جمله جوانانی که خواستار اموزش و علاقمند مسلک ژورنالیستی بودند توانستند موفقانه این برنامه را به پایان برسانند و تا اندازه ای به هدف شان برسند .
ودیگر اشخاص در همان اوایل سلام وطندار را ترک کردند.

علاقه مندی جوانان :
جوانان ونوجوانان که به این پروسه اشتراک کرداند اغلباً علاقمند رشته ژورنالیزم هستند . نظر به یک نظرسنجی که توسط رئیس رادیو سلام وطندار محترم « مسعود فریور» در روز 26 یک شنبه جولای از بین اشتراک کنند ها صورت گرفت 95 در صد از اشتراک کننده گان علاقه مند به رشته ژورنالیزم و کار در رادیو بودند. این جوانان که از راه های دور با زحمات کاری توانستند این پروژه را موفقانه سپری نمایند دستاورد خوبی برای برگزارکننده گان و همچنین خود شان به حساب میاید .

شروع کارو مشکلات ان :
در اوایل نظر به عدم اگاهی از شرایط کار در رسانه ، دست رسی نداشتن به کمپیوتر و وسایل ثبت و همچنین تازه به مسلک ژورنالیزم داخل شدن ، مشکلات فراوانی را در پیش روی داشتند . بطور نمونه وقتی برای یک مصاحبه اماده میشدند باید ساعت ها را امادگی میگرفتند تا بتوانند یک گزارش را تهیه کنند و در اخیر هم یا با مشکل تخنیکی ( ثبت توسط ریکاردر) مواجه میشدند و یا در موقع پرسش سوال سوالی را که باید مطرح میساختند درست تفهیم نشده و جواب متضاد را در یافت میکردند . به گفته سحر یک تن از اشتراک کننده :
وقتی برای گرفتن یک گزارش با یک شخص مسئول فرستاده می شدم شب را تا به ناوقت ها در خانه با مادر، برادر و خواهرم تمرین می کردم واز ان ها مصاحبه می گرفتم و تا زمان تهیه گزارش استرس داشتم و خدا خدا میگفتم .
وهمچنین عبدالصمیم یک تن دیگر از اشتراک کننده ها می گوید من هفت بار با مسئولین قرار ملاقات گزاشتم ولی هر بار یا نتوانستم به وقت معینه حاظر شوم یا موقع مصاحبه به تاخیر و بلاخره لغو میشد و یا مصاحبه که انجام میدادم مشکل ثبت صدا و یا سوالات را به درستی ان نمیتوانستم مطرح کنم که مورد قبول پرودیوسر برنامه ام قرار نمی گرفت و مجبور بودم باز از اول شروع کنم . و بعد از شش بار در هفتمین بار توانستم گزارشم را تکمیل کنم .

دست آورد :

در اخیر انچه برای مسئولین به عنوان دست اورد یاد می شود، افتخار انرا به دست اوردند که به یک تعداد از جوانان کمک کرده تا در اینده بتوانند به مسلکی که علاقه به ان دارند دروازه ی را بگشایند . و جوانان و نو جوانان اموختند که چی گونه بتوانند در مسلکی که به ان عشق میورزند دست یابند و راهی را که برای شان از طریق رادیو سلام وطندار باز شد تا بپیمایند تا به سرمنزل مقصود برسند

نظرات