پارلمان ؛ دولت و بازی گرگ و میش


با به وجود امدن دومین دور پارلمان کشور، رئیس جمهور نظر به بعضی حقایق که در این دور نظر به پارلمان قبلی رونما شده بود ناراضی به نظر می رسید . این نارضایتی ها اززمانی شروع شد که کمسیون مستقل انتخابات نتایج نیمه نهایی و نهایی وکلای برنده را اعلان کرد . این سرو صدا ها گاهی توسط شخص رئیس جمهور و گاهی هم توسط حلقه نشنلزم وی به نمایش گذاشته می شد . تا جایی که بعضی ها خواهان اجرای رائ گیری دوباره را در ولایت غزنی شدند. ولایت غزنی تنها ولایتی بود که با اشتراک دیگر اقوام در ان ولایت 11 نماینده ای که به پالمان معرفی شد تنها از یک قوم بود.
رئیس جمهور در اول کوشید تا پارلمان افتتاح نشود. گاه به این بهانه و گاه هم به بهانه ای دیگر، امروز و فردا میکرد تا انجا که حوصله بعضی از وکلا سر رفته و مجبور شدند خود استین بالازنند و دروازه خانه شان را بکشایند . از ان روز به بعد همچشمی و رقیب داری دو زاویه مثلث کشور تا به امروز ادامه پیدا کرد. رقیب اصلاح طلب کهنه کار ، کارش را خوب بلد بود و هر از چند گاهی ضربان اهنینش را چنان به هدف میکوبید که تا هفته ها همه گیج گیج به دور خود میچرخیدند و از این که چی کاری کنند و می کنند بیخبر میماندند . ولی قطب مخالف که از یک سو تازه به میدان امده و هنوز از پستی بلندی و زوایای میدان بیخبر نزدیک به یک سال می شود که هنوز روی پای خود نایستاده ومصروف مشکلات درونی خویش است.
با شروع کار وکلا، مهره به دست رقیبان چنان بازی میکرد که چندین بار رای گیری و تا انجا که هر یک از اعضای پا رلمان تا خود شان را کاندید نکردند نتوانستند رئیسی برای رهنمای میدان بیابند. ناچار « سر بودنه زاغ گرفتند » شخصی را برای نماینده های مردم افغانستان انتخاب کردند که در اوائل مجبور بود برای معرفی خودش نیز از مشاور استفاده کند تا انرا روی کاغذ برایش بنویسد تا رئیس شورای ولسی جرگه افغانستان انرا در محضر عام به خوانش بگیرد.
اما انتخاب چنین رئیس مجلس یا از روی عمد و یا ناخود اگاهانه ،« که بنده بیشتر به جز دوم ان اعتقاد دارم » از قومی انتخاب شد که رئیس جمهور و اطرافیانش نه تنها مخالف بلکه هیچگاه فکر انرا هم نمی کردند. و انتخاب رئیس مجلس از ان تبار ضربه ای بود بر اعماق تفکرات اشخاص معتصب حلقه شوم. بلاخره وکلای تازه کار توانستند با سپری شدن بیش از یک ماه شان رئیس مجلس ، معاونین ، مشاورین و دیگر اعضای دفاعی مجلس را در مقابل دولت انتخاب کنند .
اما از ان سوی دیگر حلقه شرو فساد ارام ننشسته و دست به ابتکار زدند. در چوکات لوی سارنوالی محکمه ای را ایجاد کردند تا کمسیون مستقل انتخابات را زیر سوال برد تا بتواند دست در دستکش مستقل این کمسیون جا دهند.
این نشانه اصلاح طلبان امروز چنان به مرکز سقل اثابت کرده که خانه ملت را به دو بخش تقسیم کرد. ملا شاهد با پیروانش پارچه بزرگی از پیکره ی ستون ملت که بنام اطلاح طلبان و ان سوی دیگر ائتلاف حمایت از قانون که تقریبآ اکثریت جمع وکلا را با خود دارد.
دست اوردی که تا هنوز حامیان و شخص رئیس جمهور تا حال داشته ؛ اغتشاشاتی در بین اعضای پارلمان که مه منجر به سر در گمی در بین اعضای پارلمان شده و تا هنوز نتوانسته اند به وظایف خویش به عنوان قوه ثلاثه در این مدتی که به فعالیت خویش اغاز کرده رسیدگی کنند . و در این اواخر هم از دست دادن 9 تن از اعضای بر حال پارلمان . و به کرسی نشاندن 9 تن دیگر .
این سرو صدا ها و در گیری ها تا به چی وقت ادامه پیدا خواهد کرد ؟........... به بازی میش و گرگ ارتباط دارد.

نظرات