نگرانی مردم از دور دوم انتقال مسئولیت امنتی به نیروهای افغان

افغانستان مانند عراق نخواهد شد.تعدادی از مردم بدین باورند که با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان این کشور نیز مانند کشور عراق جنگ های داخلی ادامه پیدا خواهد کرد. اما کارشناسان امور میگویند . با موجودیت نیروهای امریکا و انگلیس تا سال 2024 م افغانستان هیچ گاه مانند عراق نخواهد شد.
----------------------------------------------------
با انکه سه سال به تکمیل انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان باقی مانده است . مرحله دوم این انتقال اغاز و قرار است در18 نقطه کشور تطبیق شود.
مسئولین افغان این گام را یک دست اورد نیروهای افغان میدانند و از روند ان راضی بنظر میرسند.
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی طی یک کانفرانس مطبوعاتی که در مرکز رسانه های دولت برگزار شده بود گفت : دور دوم انتقال مسئولیت امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای افغان موفقانه در صورت انجام است و اردوی ملی کاملاً اماده انجام این پروسه است.
با انکه مردم از این روند پشتیبانی کرده ولی نسبت عدم اعتماد کامل به نیروهای افغان از عواقب ان در هراس اند.
مردم هنوز به نیروهای افغان باور کامل نداشته و این اقدام دولت و جامعه جهانی را قبل از وقت میدانند.
نجیب یک تن از شهروندان کابل گفت : دولت اول باید به دیگر مشکلات مانند فساد اداری بپردازد و در ضمن هنوز نیروهای ما توانائی انرا ندارد تا مسئولیت امنیت کشور را به عهده گیرد.
تعدادی از کارشناسان امور نبود تسلیحات نظامی و مشکلات ظرفیت سازی نیروهای افغان را چالش پیشروی این نیروها میدانند.
محمد عزیز "بختیاری "رئیس موسسه تحصیلات عالی کاتب می گوید : باید جامعه جهانی بیشتر به تعلیمان نظامی و تجهیزات تسلیحاتی توجه کند . نیروهای ما هنوز با تسلیحات کامل و پیشرفته مجهز نشده اند و ما هنوز از نگاه قوای هوائی مشکل داریم و طیارات جنگی در اخیار نداریم . روی این اصل زمان انجام این پروسه هنوز نرسیده و باید دولت افغانستان از جامعه جهانی خواهان کمک های بیشتری در بلند بردن ظرفیت نیروهای افغان داشته باشد.
و تعدادی هم به این باوراند که با موجودیئت نیروهای خارجی انگیزه در نیروهای افغان کاهش یافته و در صورتی که تمام مسئولیت به دوش نیروهای افغان سپرده شود انها میتوانند بصورت درست از عهد ان برایند .
عبدالواحد "طاقت" کارشناس امور نظامی به این عقیده است که « باید به نیروهای افغان انگیزه داده شود تا انها بهتر بتوانند از کشورشان دفاع کنند . در موجودیت نیروهای خارجی این انگیزه امکان پزیر نیست . زمانی که تمام مسئولیت امنیت به نیروهای افغان داده شود . و انگیزه وطن دوستی و فداکاری برایشان توسط دولت داده شود . انان به خوبی میتوانند از عهده این کار برایند.»
مرحله اول انتقال مسئولیت امنیت به پایان رسید و مرحله دوم ان دوماه قبل اغاز شد . قرار است در این مرحله در بیش از 5 ولایت مکمل ، هفت شهر و تعدای از ولسوالی های 8 ولایت تطبیق شود.
انتقال مسئولیت امنیت از نیروهای خارجی به نیروهای افغان و اخراج تدریجی این نیروها از اوائل سال روان اغاز شده است و قرار است تا پایان سال 2014 م این روند تکمیل شود.

نظرات