نظام تعلیمی یا نظام امنیتی

جامعه ی که به فساد ، زور گوی ، تقلب ، واسطه گرائی ، جنایت ، قانون شکنی و صد ها عوارض دیگر تهداب گذاری شده است . هر قدمی که به منظور پیشرفت و ترقی ان برداشته شود . صد ها مسیر دیگر برای انحراف ساختن ان احداث می شود و هر یک به نحوی آب را به کشتزار خود می کشانند. حامد کرزی رییس جمهور در ماه سرطان سال روان در نشستی تحت نام " فراخوان ملی برای اصلاح نظام تعلیمی ، تحصیلی ، آموزش های فنی و حرفوی و کاریابی در افغانستان " از وزارت های معارف و تحصیلات عالی خواسته بود که جهت تشویق شاگردان لایق اول نمره تا پنجم نمره های صنوف دوازده هم ، بدون اشتراک در امتحانات کانکور ، شامل پوهنتون ها شوند . حال نظر به گفته ی سخنگوی وزارت معارف در گفتگوی که با خبرگزاری بخدی داشت اعلان کرده است. از هریک لیسه در سطح کشور پنج شاگرد ممتاز که مجموع ان به 175 شاگرد میرسد به وزارت تحصیلات عالی معرفی خواهد شد. فواید : 1. تشویق شاگردان مکاتب به تعلیم وتربیه 2. ایجاد رقابت سالم درسی فی مابین شاگردان مکاتب به منظور بدست اوردن مقام اول و شاگرد ممتاز 3. زدودن موانع از سد راه شاگردان ممتاز و با استعداد در راه یابی به تحصیلات عالی 4. سهولت انتخاب رشته های مورد علایق شاگردان ممتاز در تحصیلات عالی مشکلات : 1. عدم شفافیت در انتخاب شاگرد اول ( بدور از مسائل شخصی و مصلحتی ) 2. تاثیر گذاری افراد صاحب نفوس ( خصوصاً در ولایات دور افتاده و مناطقی که قدرت بدست زورمندان است ) در انتخاب شاگرد ممتاز 3. سرو صدا های که بعد از انتخاب شاگردان ممتاز هر لیسه توسط وابسته گان دیگر شاگردان به منظور حق تلفی انان صورت میگیرد . 4. اتهاماتی که به مسئولین لیسه ها برای انتخاب شاگرد ممتاز بسته می شود. به امید اینکه مبادا مانند هر قضیه دیگر این اقدام وزارات معارف و تحصیلات عالی به فرمان رئیس جمهور به میز استحضا کشانیده نشود. ور نه با ساطور فرصت تلبان و تفرقه اندازان چنان مواجه می شوند که با
نام قانونمندی بخشیدن به ان ، راه بجای کشانیده می شود که نظام تعلیمی مانند نظام امنیتی کشور به تقسیمات قومی اکتفا خواهد شد.

نظرات