مبارزه با حواس پرتی (عدم تمرکز)


با تمرکز در هر حالت و هر مشغولیتی که دارید توانایی بدست گرفتن کار ها را داشته باشید.
اغلب افراد از عدم تمرکز و یا حواس پرتی شان شکایت دارند و یا دیگران بار ها از این عمل کرد شان ناراز و دلخور شده اند. آیا تا بحال به این فکر افتاده اید که بتوانید تمام کار های تان را بدون نقض و با لذت به پایان رسانده باشید؟
در دنیایی که ما زندگی می کنیم مملو است از عواملی که باعث حواس پرتی ما شود و در نتیجه بیشترین کار های مانرا در طولانی ترین زمان ان به پایان میرسانیم و یا در اخر متوجه بعضی از نکاتی می شویم که حتی انتظارش را هم از خود نداشتیم که چنین غفلتی را انجام داده باشیم.
نشانه های حواس پرتی و یا هم عدم تمرکز که باعث رنجش ما شود - کم نیست. از فراموش کردن کلمات در حین نوشتن گرفته تا به یاد آوردن اسم یکی از دوستان مان. شاید هم در مطالعه خیلی از نوشته های کوتاه حتی شده تا چندین بار یک جمله را بخوانیم و هر بار یا از اول یا از نصف ویا در اخر نتوانیم مفهوم جمله را در ذهن خون مجسم کنیم. البته حواس پرتی را نمی توان یک بیماری خواند و یا ضعیف بودن در تمرکز را، اما این ها حالاتیست که شاید در اینده ها باعث بیماری های روانی مخربی را بر جا بگزارند.
روان شناسان نشانه های اولیه بیماری الزایمر یا همان فراموشی را در حواس پرتی میدانند. اما انچه مهم به نظر میرسد، آیا واقعن ما بر لبه پرتگاه آلزایمر قرار گرفته ایم؟
یکی از نشانه های بارز در بیماری فراموشی بلند بودن سن است؛ اما ما که تا هنوز نصفی از عمر مانرا سپری ننموده ایم چگونه می شود بیماری های دوران کهولت به سراغ مان آمده باشد؟ آیا واقعن ما مبتلا به پیری زودرس شده ایم؟
عوامل :
روان شناسان عامل اصلی ناتوانی در تمرکز ذهنی را در فشار های ذهنی میدانند و علت به وجود آورنده در حواس پرتی را مشغولیت های بیش از حد و شریک ساختن چندین موضوع در عین زمان بالای ذهن میدانند.
حواس پرتی بیشتر باعث رنجش خود و دیگران می شود اما عدم تمرکز اغلب خود مانرا سر دچار ناراحتی های فکری میگرداند.
اگر نگاه حقیقت جویانه ای در این مساله داشته باشیم میبینیم که نه سن ما معیار با بیماری آلزایمراست و نه کمتر شرایط داشتن چین بیماری را در خود میبینیم. و از سوی دیگر ناتوان بودن در تمرکز و شکایات دوستان از حواس پرتی ما نارزایتی های را در زندگی روزمره ما ببار آورده است. پس راه حل چیست؟ آیا می شود با کمترین هزینه و کوتاهترین راه و بدون زحمت زیاد با این مشکل مواجه شد و راه حلی پیدا کرد؟ اگر بگوییم فرد مسئولیت ناپزیری هستیم که نه! و یا در سدد پیدا کردن راه حل نبودیم که چرا!
زمانی هم دست بکار شدیم و تا مدتی تغیری در تغذیه روزانه خود آوردیم و به رهنمایی دوستان و آشنایان بادام و خسته و پسته را در طول روز و یا هم در زمان های مشخص و متداوم استفاده کردیم. و چون موثر واقع نشد، مجبور به ترک آن کرده و برای بهبودی از این وضع به سراغ معالجه درمانی روی آوردیم و وارد داروخانه شدیم. از داروهای آرامش بخش و ضد افسردگی استفاده کردیم. ولی متاسفانه انها هم غیر از ازدیاد خواب مان هیچ تاثیری در اصل مشکل نداشت. زمانی هم به تمرینات متمرکز سازی ذهنی دست زدیم. ولی متاسفانه بعد از سپری شدن چند روز مایوس شده و دوباره به دنیای گیجی و سر درگمی برگشته ایم.
نتیجه:
داکتر انوشه روان شناس ایرانی بدین باور است که 90 در صد از ذهن مشغولی ها ویا همان اضطراب و تشویش ها در داخل ذهن شکل می گیرند و تنها 10 در صد آن عامل بیرونی دارند. نظربه ضرب المثل عامیانه مان. « کسی که کینه از فردی به دل میگیرد در حقیقت خود شخص دلخوری ها را با خود حمل می کند نه فرد کینه گرفته شده» پس بدین نتیجه میرسیم که اکثر حواس پرتی ها و ناتوان بودن در تمرکز فکری عوامل داخلی دارد تا بیرونی.
راهکار:
به خود تان تلقین کنید. «یک نکته را میخواهم اینجا یاد آور شوم که هدف از تلقین باور پیدا کردن و ایمان داشتن است نه اجبار. هیچگاه شما مجبور به قبولاندن موضوعی با جبر بالای خود نیستید، اما باید خود را به نقطه باور و ایمان داشتن موضوع برسانید.

در نتیجه به این نکته پی بردیم که اکثر تشوشات ذهنی عامل داخلی دارد پس میتوان گفت راهکار مبارزه با این مشکل را هم در همان داخل ذهن باید پیدا کرد. کلمه تلقین بهترین راهکاری است که ما برای شما پیشنهاد می کنیم. اگر فرد مذهبی و سنت گرایی هستید بهترین راه این است که از در مذهبی وارد شوید. و یا اگر فرد نسبتاً اعتقادی نیستید پس در قدم اول اعتماد به نفس تان را تقویه کنید و به خود باوری برسید تا بتوانید بهتر از پس این مشکل برائید.

نظرات